KIT Sport nominerade till Stora Journalistpriset som Årets förnyare

Lina är fotbollsspelaren som fick sin slöja avsliten på plan. Kickboxaren Amina tog strid mot förbundet som inte lät henne tävla eftersom hon är döv. Varför kände Isaa att hen inte var välkommen i omklädningsrummen? Emil är bara 16 år men har redan fått utstå en stor mängd hat, hot och trakasserier. Varför? Han är ishockeydomare.

Det här är några exempel på röster och frågor som KIT Sport under året har borrat i och det är ingen slump att exemplen ser ut så här.

Allt började med en ganska enkel frågeställning: borde man inte kunna göra sport på samma sätt som vi på KIT gör nyheter? Helt strunta i händelserapportering och istället försöka förstå sammanhangen? Borra i varför-frågan. Översatt till sport skulle det då betyda inga matchreferat, inga vinnare och förlorare, inga skaderapporter. Om vi gjorde det – hur skulle en sån sportprodukt se ut?

Vi berättar andra historier

Sport är en massiv, samhällelig kraft som varje dag utövas av en stor del av svenska folket. Att över 3 miljoner av landets 6–80-åringar är medlemmar i idrottsföreningar är bara ett av många bevis på det. Sport är lika mycket det som händer i publiken, utanför arenan och mellan de stora mästerskapen. Sport är en integrerad del i berättelsen om vår samtid och vårt samhälle och måste skildras ur det perspektivet. Det finns många fler historier att berätta.

Jacob Nyström, reporter, och Jenny Agö, redaktör.

Det visade sig att den tesen hade bäring. Redaktör Jenny Agö startade i början av det här året och har åstadkommit stordåd. KIT Sport var en av tre finalister i Meg awards som Årets normbrytare tidigare i höst, alltså innan nomineringen som Årets förnyare till Stora Journalistpriset.

Tillsammans med reporter Jacob Nyström har de skapat en produkt som våra läsare snabbt tagit till sitt hjärta. Hittills i år har KITs sportjobb över 13 miljoner videovisningar, det mest sedda jobbet har delats över 12 000 gånger och har en räckvidd på över 3 miljoner.

Sport för alla

Vi vet att vi ständigt når läsare som i vanliga fall inte ens skulle överväga att klicka på en sportnyhet. KIT Sport når nästan på pricken 50/50 i könsfördelning i konsumtion (49,24% av alla videovisningar och sidvisningar är konsumerade av kvinnor.)

Vi jobbar med både video och text. Vi flyger drönare inne i baskethallar, filmar rugby under vattnet, gör studioinspelningar, animerar och vloggar. Video är ett utmärkt format för att snabbt berätta historier och fånga läsarna, medan mer komplexa skeenden ofta behöver det utrymme som bereds i en artikel. Vi glädjer oss åt att våra användare tar till sig och engagerar sig i båda formaten.

Här har vi samlat några av de jobb som vi publicerat på KIT Sport under året som vi är lite extra stolta över. Vill du följa KIT Sport gör du det på de platser du följer KIT, på Facebook, Instagram eller Twitter eller surfa in på KIT.se.

Idrottarna som banar väg för andra

https://kit.se/story/5a02e2c505e9e011b7d5b969/idrottarna-som-banar-vag-for-andra/

Tjejerna som idrotten glömde

https://kit.se/story/59ca05c3920cbd5de70b8045/tjejerna-som-idrotten-glomde/

Kampen som pågår utanför idrottsarenan

https://kit.se/story/5a02e6c605e9e011b7d69fd2/kampen-som-pagar-utanfor-idrottsarenan/

Detaljerna som räknas inom idrotten

https://kit.se/story/5a02e80405e9e011b7d7259e/detaljerna-som-raknas-inom-idrotten/

Idrottarna som sällan hörs

https://kit.se/story/5a02e14e05e9e011b7d52b77/idrottarna-som-sallan-hors/

Hey, want to know more about Story Engine?

Contact us and we'll tell you all about it!

By providing us with your contact information you give us permission to store your details. You can also choose to subscribe to our newsletter. All handling of personal data will be done in accordance with our privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

recent posts